Vanamo Terveydellä on tarjolla pelkkää digipalvelua
Vanamo Terveys on toukokuusta asti toiminut start up -yritys, joka keskittyy ennaltaehkäisemään kakkostyypin diabetesta.”Toukokuussa saimme palveluasiat kuntoon, mutta on tämän eteen tehty töitä paljon kauemmin”, yrityksen tietoteknisistä asioista vastaava Risto Metsälä kertoo.Kakkostyypin diabetes on tunnetusti iso ongelma. Arvioiden mukaan sitä sairastaa puoli miljoonaa suomalaista. Sairastuneiden määrä kasvaa joka vuosi väestön lihomisen ja liikunnan vähenemisen myötä. Osaltaan vaikuttavat myös diagnosoinnin parantuminen, diagnoosikriteerien muuttuminen, väestön ikääntyminen ja eliniän pidentyminen.”Haluamme tuoda ihmisille itselleen lisää terveitä päiviä ja samalla vaikuttaa kansanterveyteen”, Metsälä kuvaa Terve Päivä -palvelua.Henkilökohtainen ohjaajaTerve Päivä on pelkästään etänä saatava palvelu. Yrityksellä ei ole lainkaan fyysistä vastaanottoa.Terve Päivä on kahdeksan kuukauden elämänmuutos, jonka voi aloittaa juuri silloin, kun itselle sopii. Elämäntapamuutos tehdään henkilökohtaisen, diabeteksen hoitoon erikoistuneen ohjaajan kanssa.Ohjelma räätälöidään jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisesti, oman elämäntilanteen mukaan. Työskentelyn lähtökohtana on oman motivaation ja toimintaa ohjaavien arvojen kanssa työskentely. Ohjelmassa keskitytään juuri niihin asioihin, joista asiakas eniten hyötyy. Ei käytetä yleistä harjoitusohjelmaa tai ruokavaliota, vaan palvelun avulla rakennetaan juuri jokaiselle sopiva terve päivä.”Palvelu sopii jokaiselle, joka haluaa elämänmuutosta. Asiakkaat ovat olleet noin nelikymppisestä ylöspäin”, Metsälä kertoo.Terve Päivä perustuu viiteen teemaan, muutoksen elämässä. Henkilökohtainen ohjaaja on kiinnostunut asiakkaastaan, hän tukee ja auttaa. Elämäntapamuutos ei yleensä ole helppoa, repsahduksia sattuu. Ohjaaja auttaa niistä ylös.
Etäyhteyden avullaKahdeksan kuukauden ohjelman ajan asiakkaalla on käytössää OmaTervePäivä-sovellus. Sen kautta ollaan yhteydessä ohjaajan, tehdään motivoivia tehtäviä, jaetaan videoita.Sovellus toimii millä tahansa päätelaitteella: tietokoneella, tabletilla, läppärillä tai puhelimella.”Digitaalisuus mahdollistaa skaalautuvuuden. Aika näyttää, ovatko ihmiset nyt valmiita tällaiseen palveluun, vai olemmeko liikkeellä liian aikaisin. Tulevaisuutta tämä on varmasti. Parinkymmenen vuoden päästä ei ole erikseen ”digipalvelua”, kaikki on digiä, ja se on uusi normaali. Kustannustietoisuus ohjaa siihen väkisin”, Metsälä uskoo.Digitaalisuus asettaa myös haasteita. Viranomaisluvat ovat aiheuttaneet paljon jumppaa. Ohjelmien ja käyttöohjeiden tulee olla todella yksinkertaisia, jotta ne oikeasti toimivat. Tunnistautuminen ja tietoturvallisuus ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.Diariumia yritys käyttää potilastietojärjestelmänä. Sen kautta hoituvat laskutukset ja Kanta-yhteydet. Kun kyseessä ei ole perinteiden terapia-alan yritys, ohjelmaa on sovellettu omiin tarpeisiin. Siksi Metsälä on tyytyväinen Diariumin jatkuvaan kehitystyöhön.Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle täältä.