Osaavien käsien keidas Stockmannilla
Fysio7:n vastaanotto sijaitsee kirjaimellisesti Helsingin sydämessä: Stockmannin seitsemännessä kerroksessa. Keskeisellä paikalla on hyvät ja huonot puolensa.”Meillä on Stockmannin aukioloajat, arkisin 9–21, lauantaisin 9–19 ja sunnuntaisin 11–18. Pääsiäisenä olemme myös töissä”, toimitusjohtaja, fysioterapeutti Tuomo Hertsi luettelee.
Pitkät aukioloajat tietävät, että arkisin töitä tehdään kahdessa vuorossa. Ne tietävät myös viikonlopputöitä, ja pyhätöitä.Vuokra Helsingin keskustassa on korkea, ja se syö yrityksen kannattavuutta.Mutta positiivisiakin puolia on: lähistöllä on paljon yrityksiä, joissa on maksukykyisiä ihmisiä töissä. On pankkiiriliikkeitä, on asianajotoimistoja ja Stockmannin henkilökunta.”Ilta-asiakkaita on helppo saada Stockmannin asiakkaista”, Hertsi toteaa.Plussapuoleksi hän laskee myös sen, että vuokranantaja on hyvä. Paikalle saa miehen pikaisesti, jos jotain korjattavaa ilmaantuu. Terapeutit voivat syödä Stockmannin henkilökuntaruokalassa, ja saavat ostoksista henkilökunta-alennuksen.
Lahjakorteilla merkittävä rooli liikevaihdossa. Fysio7 on perustettu vuonna 1994. Sen sijainti on alusta asti ollut sama. Tuomo Hertsi osti yrityksen kaksi vuotta myöhemmin Martti Alangon kanssa.Yritys on kasvanut pikkuhiljaa. Aluksi oli kaksi hoitohuonetta, nyt niitä on neljä. Töissä on 15 terapeuttia. Isoin osa heistä on ammatinharjoittajia.Alkuvuosina Fysio7:n liikevaihdosta jopa kolmasosa tuli lahjakorteista. Ihmiset ostivat läheisilleen nimenomaan joululahjaksi lahjakortin hoitoon. Lahjakortit muodostavat vieläkin merkittävän osan liikevaihdosta, Hertsin arvion mukaan noin 15 prosenttia.”Lahjakorteista paljon on hierontaa, mutta myös muuta, esimerkiksi kuumakivihierontaa ja fysioterapiaakin.”Voimistelijatytöt tarvitsevat hierontaaAsiakaskunta on Fysio7:ssa laaja, vauvasta vaariin.”Nyt meillä on yhdeksänvuotiaita tyttöjä, jotka harrastavat voimistelua. Siinä kroppa rasittuu niin paljon, että he tulevat oma-aloitteisesti hierontaan”, Hertsi kertoo.Vanhimmat asiakkaat ovat liki satavuotiaita.Tyypillisin asiakas lienee noin nelikymppinen toimistotyötä tekevä nainen, jolla on vaivoja niska-hartia-alueella.Fysio7:n asiakkaista noin puolet tulee hierottavaksi. Tarjolla on myös muun muassa fysioterapiaa, osteopatiaa ja lymfaterapiaa ja monenlaisia hoitoja.”Aiemmin asiakkaista vain 25 prosenttia oli miehiä. Nyt miesten osuus on kasvanut, heitä on noin 40 prosenttia”, Hertsi kertoo.Hän on vahvasti sitä mieltä, että asiakkaat tulevat hoitoon tietylle henkilölle, ei yleensä vain yritykseen. Siksi hän ei ole halunnut liittyä mihinkään ketjuihin. Ketju on yhtä vahva kuin heikoin lenkkinsä, yhtä hyvä kuin huonoin työntekijänsä.
Tyytyväinen Diariumin käyttäjä. Tuomo Hertsi on tyytyväinen Diariumin käyttäjä.”Olen opettanut sitä nuorille työntekijöille puoli tuntia, ja he osaavat sen jälkeen. Ei ehkä jokaista pikku yksityiskohtaa, mutta kuitenkin. Tykkään myös selankäyttöisyydestä, voin kotona tai työmatkalla katsoa sieltä asioita. Kosketusnäytössä voisi vielä jotenkin kasvattaa ruutukokoa, tulee jonkun verran harhaosumia.”Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium. Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle täältä.