Monipuolista erityisosaamista fysioterapian alalta
Vajaat viisi vuotta toimineen turkulaisen Inno Fysiopalvelut Oy:n yrittäjä Sirpa Ahtola kiteyttää yrityksen toiminnan kahteen asiaan: asiakkaiden kokonaisvaltaiseen toimintakyvystä huolehtimiseen ja toisaalta ajassa pysymiseen eli henkilökunnan kouluttautumiseen.”Haluamme huolehtia asiakkaista kokonaisvaltaisesti, kaikilla osa-alueilla, jopa yli fysioterapian rajan. Annamme yksilöllistä palvelua. Meillä on esimerkiksi paljon kipupotilaita. He hakevat ihmisen huomioimista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että mietitään, kuinka hyvin he jaksavat keskittyä omiin jumppaharjoitteisiinsa kotona”, Ahtola toteaa.Asiakkaiden motivointi onkin tärkeä osa työtä.Iso panostus koulutukseenInno Fysiopalveluiden ensimmäiset asiakkaat olivat lähes kaikki neurologista fysioterapiaa tarvitsevia. Nyt mukana on suunnilleen yhtä paljon tuki- ja liikuntaelinongelmaisia.”Koko fysioterapia-ala menee koko ajan eteenpäin. On pakko saada tietoa, että pysyy ajan mukana”, Ahtola toteaa. Yrityksessä panostetaan vahvasti koulutukseen.Tutkimustieto tuo pohjaa omalle työlle.”Emme tee jotain vain siksi, että se on hyväksi todettu, vaan taustalla on myös tieteellistä näyttöä”, fysioterapeutti Milsa Bäckman sanoo.
Musiikkifysioterapiaa, purentaelinfysioterapiaa… Turun seudulla on naiset mielestä tarjolla runsaasti fysioterapiapalveluja. Siksi yrityksessä on jo vuosia tarjottu jotain, mitä ei joka paikasta saa: esimerkiksi musiikkifysioterapiaa, voice massagea, purentaelinfysioterapiaa ja dystoniapotilaiden fysioterapiaa.”Turkuun perustettiin vuonna 2015 Musapoli. Olemme olleet alusta asti siellä mukana”, Ahtola kertoo.Musapolilla joukko terveyden alan ammattilaisia ratkoo muusikoiden vaivoja ilmaiseksi kerran kuussa. Asiakkaat ovat soittajia ja laulajia, jatkossa myös muita taitelijoita.Myös purentaelimistön toimintahäiriöiden fysioterapiaa yrityksessä on annettu jo pitkään. Asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan.Fysioterapia ei vieläkään ole kaikille tuttua. Sirpa Ahtola puhuu innostuneesti koko fysioterapia-alan puolesta.Vieläkin on lääkäreitä, jotka eivät lähetä potilasta terapiaan.”On tilanteita, että kerta tai kaksi fysioterapiaa parantaa asiakkaan akuutin tilanteen, ja hänestä tulee työkykyinen, sen sijaan, että tiedossa olisi pitkäaikainen vaiva.”Tulehdustilanteessa lääkintä on paikallaan, mutta fysioterapiaan pääseminen voi ratkaista ongelman ja säästää asiakkaan lääke- ja sairauslomakierteeltä.”Toki on asioita, joita pitää tutkia, kuvata ja ottaa verikokeita. Jos fysioterapian keinot eivät riitä, lähetämme asiakkaan eteenpäin.””Monessa asiassa muutama käynti fysioterapiassa olisi paikallaan. Vaikkapa rannemurtuman jälkeen se voisi olla ihan rutiini. Lisäksi kehon asennon hahmotusvaikeuksissa moni tarvitsisi sitä, että pääsisi edes neuvontaan. On myös paljon moniongelmaisia ihmisiä, joita pompotetaan paikasta toiseen. Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta tilanteesta.”Toimintaa kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaanAhtolan perustaessa Inno Fysiopalvelut tarjolla oli työtä noin yhdelle fysioterapeutille. Hän palkkasi työntekijän ja keskittyi itse opiskeluun ja opettamiseen. Nyt yritys työllistää vajaat kolme ihmistä.”Moni alan yritys kasvaa vauhdilla. Meillä ei ole laajentamissuunnitelmia asiakasmäärän kasvattamisen suhteen”, Ahtola kertoo.Sen sijaan hän miettii sitä, mihin suuntaan yritystä veisi. Millaisia palveluja tulevaisuudessa tarvitaan, mihin suuntaan fysioterapia on menossa? Omaa erityisosaamista lisätään entisestään.Tuotemyynti voi olla myös yksi tapa kehittää yritystä, palveluiden räätälöinti entisestään toinen.
Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium. Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle täältä.