Lasten toimintaterapeutti osaa olla lapsi itsekin
25 vuotta lasten toimintaterapiapalveluja Oulun seudulla tarjonnut Ritva Lauronen toteaa, että lasten toimintaterapeutti joutuu päivän mittaan muuntautumaan moneen rooliin. Aamulla voi olla lapsiasiakas, jonka kanssa leikitään.”Toimintaterapeutti, joka työskentelee lasten kanssa, löytää myös itsestään lapsen.”Kyky heittäytyä, kuunnella, ymmärtää, rohkaista, tukea ja auttaa ovat keskeisiä asioita työskennellessä lasten kanssa.Verkostotyö on hyvin keskeistä terapiaprosessissa. Siinä korostuu toimintaterapeutin asiantuntijarooli.”Lasten vanhempien kanssa työskentely on ensiarvoisen tärkeää, jotta terapiaprosessissa saavutetaan terapialle asetetut tavoitteet. Tällöin on ensiarvoisen tärkeää, että terapeutti kykenee olemaan aidosti läsnä, kuuntelee herkällä korvalla ja edesauttaa perhettä löytämään asioita, jotka tukevat terapiatavoitteita ja perheen arjen kuormittavuutta saadaan vähennettyä.”
Viiden terapeutin yritysRitva Lauronen aloitti toimintaterapiapalvelujen tuottamisen toiminimellä vuonna 1993. Sen jälkeen yrityksen nimi on pariin otteeseen vaihtunut. Oulutoitiimi Oy rekisteröitiin kaksi vuotta sitten.Ensimmäinen työntekijä palkattiin viisi vuotta sitten. Nyt yrityksessä on Laurosen lisäksi töissä neljä terapeuttia.”Meillä ei ole tarkoitus kasvaa valtakunnallisesti. Tavoitteemme on pysyä suhteellisen pienenä yrityksenä, asiakaslähtöisenä ja kodikkaana paikkana, jonne asiakkaan on helppo tulla. Yrityksemme panostaa toimintaterapeuttien kouluttamiseen, jotta pystymme vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin”, Lauronen sanoo.Laajaa osaamista lasten toimintaterapiastaOulutoitiimin tyypillinen asiakas on 4–7-vuotias lapsi, jolla on esimerkiksi monimuotoinen kehityshäiriö, autismi tai kielellinen kehityshäiriö. Terapiassa harjoitellaan lapsen arjessa tarvitsemia taitoa ja valmiuksia, esimerkiksi hienomotoriikan ja hahmottamisen taitoja, käyttäytymiseen liittyviä taitoja, sosiaalisia taitoja tai tunnetaitoja.Terapiamenetelminä käytetään erilaisia pelejä, leikkejä, rakenteluja, askarteluja, tai arkitilanteisiin liittyviä asioita, vaikkapa pukeutumista ja riisuuntumista.Ritva Lauronen on erikoistunut sensorisen integraation terapiaan ja arviointiin sekä autismikuntoutukseen. Hän on myös ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja kehittäjä.Myös yrityksen muilla terapeuteilla on monipuolista osaamista lasten toimintaterapiasta: on muun muassa koulutusta sosiaalisen kuvitteellisen leikin käytöstä terapiassa, laulupiirtämisestä, satuhieronnasta, voimauttavan valokuvan käytöstä terapiassa ja psykiatriselta puolelta. Lisäksi terapeutit ovat käyneet erilaisia arviointikoulutuksia. Syksyllä kaksi terapeuteista aloittaa SI-terapiaopinnot. Yrityksessä on myös neuropsykiatrinen valmentaja.
SI-terapiassa lapsi kokee itse suunnittelevansa leikinLapsen sensorisen integraation terapia on useimmiten toimintaterapiaa, joskus myös fysioterapiaa. Alkuarvioinnin ja arjen haasteissa ilmenevien ongelmien perusteella terapeutti ja lapsen vanhemmat asettavat yhdessä terapialle tavoitteet.”SI-terapia toteutetaan aina SI-tilassa. SI-terapiaan tulevalla lapsella on yleensä aistisäätelyhäiriöitä tai aistitiedon käsittelyyn laajemmalti ilmeneviä haasteita. Lapsesta riippuen terapia kestää puolesta vuodesta pariin vuoteen”, Ritva Lauronen kertoo.Keskeistä SI-terapiassa on, että terapeutti ohjaa toimintaa ja tilannetta niin, että lapsen motivaatio pysyy mahdollisimman vahvana. Lapsi kokee itse suunnittelevansa ja toteuttavansa toiminnan eli leikin.”Lapsen itseohjautuvuutta hyödynnetään terapiassa aina, kun se on tavoitteiden suuntaista. ASI-terapian tavoitteena ei ole opettaa lapselle yksittäisiä taitoja, vaan luoda perustaa, jolle lapsi rakentaa oppimistaan.Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium. Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle täältä.