Fysioterapiaa yli 60 vuoden kokemuksella
Kuntsulla, Tampereen Kuntouttamislaitoksella, on pitkä ja kunniakas historia. Se aloitti toimintansa vuonna 1957. Kuntsun omistaa Polioinvalidit ry, joka oli perustettu kaksi vuotta aikaisemmin. ”Alussa asiakkaina oli isojen yritysten, tehtaiden ja VR:n työntekijöitä. Tämä oli ikään kuin heidän työterveyshuoltonsa”, toimitusjohtaja Merja Fager kertoo.Aika ja yhteiskunta ovat noista ajoista muuttuneet suuresti. Nyt Tampereen Kuntouttamislaitos tuottaa laadukkaita fysioterapiapalveluita. Johtoajatuksena on luotettava ja turvallinen, kuntoutujan tarpeita ja tahtoa kunnioittava fysioterapia.
”Etupäässä meidän asiakkaamme ovat vaikeavammaisia”, Fager toteaa.Paljon on myös tuki- ja liikuntaelinongelmaisia.Kuntsulla on töissä kymmenkunta kuntoutusalan ammattilaista. Heillä on laajaa ja monipuolista osaamista alalta.Kehityksen kärjessä monessa asiassa Tampereen keskustassa sijaitsevat tilat on rakennettu kuntoutusta varten vuonna 1982. Siksi tilat soveltuvat hyvin toimintaan. Tiloja on remontoitu tarpeen mukaan.Yhtenä erikoisuutena on oma terapia-allas.”Meillä on haluttu olla eturivissä monessa asiassa. Esimerkiksi ensimmäinen tietokone hankittiin 90-luvun alussa”, Fager kertoo. Siihen aikaan vaihdettiin korppuja levykeasemassa.
Ensimmäisen hankittuun, terapeuteille soveltuvaan ohjelmaan ei oltu tyytyväisiä. Siksi vaihdettiin Diariumiin.”Edellisessä olimme kehittämisryhmässä, mutta emme saaneet ääntämme kuuluviin. Diarium on notkea ja meitä kuunnellaan. Tuki on tosi hyvää, ihmiset siellä kärsivällisiä.”Kehitettävää Fager ja toimistosihteeri Elisa Lindén löytävät virheellisten laskujen korjaamisesta. Ohje asioiden korjaamiseen voisi olla selkeämpi. Siihen on onneksi muutos jo tulossa.Asiakas kohdataan yksilöllisestiMerja Fager on tullut taloon vuonna 1977 kuntohoitajaksi ja 1980 lääkintävoimistelijaksi. Sen jälkeen hän on kouluttautunut monipuolisesti. Yrityksen toimitusjohtajana hän on ollut yli 10 vuotta.”Fysioterapia-ala on muuttunut, vaikka työ vaikeavammaisten kanssa ei muutu miksikään. Nykyään hoitoon ohjataan nopeammin kuin ennen. Asiakkaat ovat ”vaativampia” kuin ennen, heillä on pohjatietoa enemmän”, hän pohtii.
1970- ja -80 -luvuilla asiakkaita tehtiin liukuhihnalta. Terapeutilla saattoi olla kaksikin asiakasta yhtä aikaa, toinen jossain hoitolaitteessa ja toinen käsittelyssä.”Nyt ei tehdä rutiinisti mitään. Terapian tulee olla asiakaslähtöistä, tavoitteellista ja aktiivista. Terapeutilta vaaditaan laaja-alaista osaamista, mutta toisaalta myös erikoistumista.”Fysioterapeutin pitää olla selvillä myös asiakkaan arjen haasteista. Terapiassa otetaan huomioon kuntoutujan ei vaan fyysiset, vaan myös psyykkiset ja sosiaaliset tarpeet. Jollain asiakkaalla terapeutin kohtaaminen voi olla ehkä kauppareissun ohella viikon ainoa kontakti muihin ihmisiin.Kuntsulla on käytössä kahden terapeutin systeemi. Esimerkiksi niin, että toinen terapeutti antaa allasterapiaa, toinen ”kuivaa terapiaa”. Systeemi palvelee sekä asiakasta että terapeutteja pitkän hoitosuhteen aikana ja lomat hoituvat kätevästi.
Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium. Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle täältä.