Diarium-ohjelma täytti 10 vuotta
Maanantaina 30.3.2020 tuli täyteen 10 vuotta ensimmäisten Diarium-ohjelmien avaamisesta. Sinä aikana ohjelmaa on kehitetty paljon, sen käyttäjämäärä on kasvanut valtavasti ja siitä on tullut tuttu työkalu tuhansille kuntoutusalan ammattilaisille. Myös Diarium-tiimi on kasvanut 10 vuoden aikana huomattavasti. Aluksi Diariumin parissa työskenteli muutama ihminen ja nykyään tiimiin kuuluu jo yli 20 henkeä. Diarium-tiimiläiset ovat tehneet hienoa työtä ohjelman kehityksessä, lisäksi he ovat tarjonneet laadukasta palvelua asiakastuessa Diarium-käyttäjille ja huolehtineet siitä, että uudet asiakkaat ovat oppineet käyttämään ohjelmaa.
Myös Diariumin käyttäjät ovat olleet tärkeässä roolissa ohjelman kehityksessä, sillä heiltä saatu palaute ja kehitysideat ovat olleet lähtökohta ohjelman kehitykselle. Haluammekin kiittää kaikkia vuosien varrella palautetta ja kehitysideoita antaneita ja toivomme palautetta ja uusia ideoita myös jatkossa.
Kuvassa Diarium-tiimin jäseniä. Tiimin kokoonpano on muuttunut vuosien varrella ja olemme saaneet paljon uusia kollegoita.
Miten Diarium-ohjelma sai alkunsa?
Diarium-ohjelma on alunperin kehitetty Tietopraktiikka Ay:n luoman Praktiikka-ohjelman pohjalta. Praktiikka oli kehitetty jo vuonna 1996. Vuonna 2009 Finnish Net Solutions osti ohjelman ja lähti kehittämään sitä eteenpäin. Ohjelmasta tuli selainpohjainen ja samalla nimi muuttui Diariumiksi. Nimi valittiin yrityksemme sisäisellä kilpailulla, jossa jokainen sai antaa ehdotuksen ohjelman uudeksi nimeksi. Diarium valikoitui lopulta voittajaksi, se tarkoittaa latinan kielellä päiväkirjaa.
Fysioterapeutti Arto Löytynoja oli kehittämässä Praktiikka-ohjelmaa. Sen kehittäminen lähti ajatuksesta luoda ohjelma, joka helpottaa terapeutin arkea. Tuohon tavoitteeseen on pyritty myös Diariumin kehityksessä 10 vuoden ajan ja siinä ollaan onnistuttu hienosti. Diarium on helppokäyttöinen potilastieto-ohjelma, joka helpottaa terapia-alan ammattilaisten työskentelyä.
Kuvassa Arto Löytynoja, Olli Venemies ja Janne Huttunen. He ovat juuri tehneet kaupat Praktiikka-ohjelmasta.
Ensimmäiset Diarium-asiakkaat
Ensimmäiset Diarium-ohjelmat avattiin 30.3.2010. Ohjelma avattiin tuolloin käyttöön muutamalle kuntoutusalan yritykselle. Virkkalan Fysioterapia ja Hyvä Olo Ilona olivat ensimmäisten joukossa ottamassa Diariumia käyttöön. Juhlavuoden kunniaksi haastattelimme lyhyesti Diarium-yhteyshenkilöitä näistä yrityksistä. He ovat molemmat olleet yrityksissä mukana 10 vuoden ajan. Virkkalan Fysioterapiasta haastattelussa oli Jouko Urhola ja Hyvä Olo Ilonasta Timo Rauhanen.
Hyvä Olo Ilona perustettiin vuonna 2003 ja 2010 he alkoivat laajentamaan toimintaansa. Siinä yhteydessä he kokivat ajankohtaiseksi myös sähköisen potilastieto-ohjelman hankkimisen. Diariumin he löysivät netistä etsimällä ja heidän valintaansa vaikutti se, että meiltä tuli selkeä yhteydenotto heille ja asia hoidettiin sujuvasti eteenpäin. Tämä oli tärkeä asia, kun yritys oli hankkimassa ensimmäistä potilastieto-ohjelmaansa.
Virkkalan Fysioterapian tarina Diariumin löytämisestä on erilainen. Meidän yrityksemme työntekijä kävi heillä hieronnassa ja Diarium tuli puheeksi käynnin aikana. Sen jälkeen sovittiin esittely, Olli Venemies kävi pitämässä sen paikan päällä. Ohjelma todettiin hyväksi ja he ottivat sen käyttöön. Vuonna 2010 Diariumin esittelyt ja koulutukset pidettiin vielä paikan päällä asiakkaiden luona. Nykyään ne hoidetaan lähestulkoon kokonaan etäyhteydellä. Se on erittäin tehokas tapa toimia ja käyttöönoton kustannukset pienenevät, kun matkakulut jäävät pois. Ohjelman käyttöönotto pystytään hoitamaan helposti myös tämänhetkisessä poikkeavassa tilanteessa, jolloin ei ole mahdollista pitää koulutuksia asiakkaiden luona.
Tältä näytti Diariumin Asiakkaat-välilehti vuonna 2010
Kanta-liitäntä toteutettiin Diariumiin vuonna 2016
Kanta-liitäntä oli merkittävä askel Diariumin kehityksessä. Ensimmäinen Kanta-liittyminen Diariumin kautta tehtiin vuonna 2016. Tällä hetkellä Kantaan on liittynyt jo yli 540 yritystä. Sekä Virkkalan Fysioterapia että Hyvä Olo Ilona ovat liittyneet Kantaan. Molemmat hyödynsivät Diariumin koulutuspalveluita liittymisessä ja kokivat sen helpommaksi kuin olivat alkuun ajatelleet. Asiakaspalvelutiimimme on hoitanut vuosien varrella lukuisia Kanta-liittymisiä. Usein asiakkailla on aluksi ollut hieman ennakkoluuloinen asenne Kantaan liittymisestä, mutta meidän tarjoamalla kattavalla ohjauksella liittymiset ovat sujuneet hyvin. Monille on jäänyt sellainen tunne, että prosessi oli loppujen lopuksi hyvin helppo toteuttaa.
Kanta-webinaari on erittäin kätevä tapa hoitaa Kanta-liittyminen. Osallistuja saa tarvittavan tiedon ja tuen liittymiseen sekä koulutuksen Diariumin Kanta-ominaisuuksien käyttöön. Webinaari soveltuu parhaiten alle kymmenen hengen yrityksille.
Helppokäyttöisyys on koettu tärkeimmäksi asiaksi Diariumissa
Molemmissa tätä artikkelia varten tehdyissä haastatteluissa nousi selkeästi esiin Diariumin helppokäyttöisyys. Ohjelmaan on tullut vuosien varrella paljon uusia ominaisuuksia, mutta perusidea on silti pysynyt samanlaisena. Timo Rauhanen kommentoi ohjelman kehittymistä näin: “Kehitystä on tapahtunut koko ajan, mutta sopivalla vauhdilla. Käyttäjänä on pysynyt hyvin kärryillä uusista ominaisuuksista.” On erittäin tärkeää, että ohjelman käyttö on helppoa ja sujuvaa vaikka siihen lisätään uusi ominaisuuksia. Tässä olemme onnistuneet hyvin. Kun kysymme asiakkailtamme, minkä takia he päätyivät valitsemaan Diariumin potilastieto-ohjelmakseen, helppokäyttöisyys nousee lähes aina esiin tärkeimpänä syynä.
Sekä Timo että Jouko olivat sitä mieltä, että Diarium on vastannut erittäin hyvin heidän tarpeitaan ja he ovat olleet siihen tyytyväisiä. Molemmat osasivat kuitenkin nimetä myös kehitettäviä asioita. Diarium voisi molempien mielestä olla esimerkiksi vieläkin joustavammin muokattavissa, jotta käyttäjät pystyisivät itse muokkaamaan ohjelmaa enemmän oman näköiseksi. Käyttäjien kehitysideoita on heidän mielestään huomioitu hyvin ohjelman kehityksessä. He kuitenkin samalla toivoivat, että niiden antamiseen olisi entistäkin selkeämpi tapa ja ideoiden toteutumista pystyisi seuraamaan kätevästi. Diariumin käyttäjien toiveet ja ideat ovat meille tärkeitä ja me pyrimme toteuttamaan niitä mahdollisimman hyvin. Ohjelmaa käyttävät tuhannet ihmiset eri kuntoutusaloilta, joten ohjelman kehitykseen liittyen tulee todella paljon erityyppisiä toiveita. Pyrimme kehittämään ohjelmaa niin, että se palvelee kaikkia käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Timo totesi haastattelun lopuksi Diariumista yksinkertaisesti: “Suosittelen! Ja olen suositellutkin kollegoille.” Moni muu Diariumin käyttäjä on myös samaa mieltä, viime vuonna toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä 96% vastanneista suosittelisi ohjelmaa myös muille. On todella hienoa, että Diariumin käyttäjät ovat tyytyväisiä ja pitävät ohjelmasta. Se kannustaa meitä kehittämään ohjelmaa edelleen entistäkin paremmaksi.